You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Loading...

NEWS & EVENTS:


سرمایه‌گذاری ترکیه در طرح‌های زیرساختی پایتخت جدید اندونزی

دولت ترکیه و شرکت‌های زیرساختی و تجار آن کشور علاقه‌مندی خود را برای اجرای طرح‌های زیرساختی در پایتخت جدید اندونزی در ایالت کالیمانتای این کشور اعلام نمودند.

 

در این خصوص سمینار تجاری که روز 4 تیر 1399 بین بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور و به‌صورت مجازی (ویدئوکنفرانس) برگزار شد سفیر ترکیه در اندونزی (محمات ایرول) اظهار داشت: علیرغم اینکه اندونزی به‌عنوان شانزدهمین اقتصاد دنیا و بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیا است ولی شرکت‌های کمی از ترکیه در این کشور فعال هستند. وی اضافه کرد که ظرفیت ما به‌ویژه در بخش زیرساخت‌ها بیشتر است و تاکنون شرکت‌های ترکیه‌ای در شهرهایی همچون آستانه (قزاقستان)، دوحه (قطر) و بسیار دیگری از شهرهای دنیا فعال بودند و از موفقیت‌های خوبی برخوردار گشتند. بدین‌جهت مشتاق ورود به بازار اندونزی هستیم.

توسعه زیرساخت‌ها در اندونزی پیمانکاران ترکیه‌ای را مشتاق نموده است چون آن‌ها علاقه‌مند به توسعه حوزه فعالیت خود در آسیا و پس از حضور موفق در کشورهای منطقه اوراسیا و خاورمیانه می‌باشند. در این خصوص وزیر تجارت ترکیه (Ruhsar Pekcan) اظهار داشت " ما می‌خواهیم بازار خود را متنوع کنیم و به دنبال بازارهای جدید هستیم و در این مورد بر اندونزی و فیلیپین تمرکز بیشتری داریم. داده‌های انجمن پیمان‌کار ترکیه‌ای نشان می‌دهد که کشورهای آسیای جنوبی و خاور دور تنها 3 درصد در 10 هزار طرح به ارزش 403 میلیارد دلار در 127 کشور کمک کرده‌اند". مقام ترکیه‌ای اضافه نمود " امیدواریم که پیمانکاران ترکیه‌ای بتوانند در طرح‌های بیشتر اندونزی حضورداشته باشند بخصوص با توجه به انتقال پایتخت اندونزی از جاکارتا به مکان جدید که قرار است ساخت‌وساز آن از سال 2021 شروع شود و مهندسین ما و شرکت‌های ساخت‌وساز ترکیه بسیار مایل به شرکت در چنین پروژه‌هایی هستند. علاوه بر این‌ها شرکت‌های ترکیه‌ای تمایل زیادی برای ورود به ساخت اتوبان‌ها، نیروگاه‌های برق و سد و زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌ونقل می‌باشند."

وزیر مسکن اندونزی نیز در این نشست اظهار داشت که هر دو کشور اندونزی و ترکیه را تشویق نموده تا از گروه‌های کاری و پیمانکاران خود در جهت مشارکت بیشتر در طرح‌های جدید اندونزی خصوصاً ساخت اتوبان در سوماترا و طرح‌های سد آبی حمایت نمایند. وی اضافه کرد که این فرصتی است که پیمانکاران ترک در ساخت اتوبان چه به‌عنوان پیمانکار و چه به‌عنوان سرمایه‌گذار از طریق مشارکت دولتی و خصوصی مشارکت داشته باشند. وی همچنین از معماران ترک دعوت نمود تا از طرح برنامه‌ریزی شهری پایتخت جدید اندونزی بازدید و نظرات خود را اعلام نمایند. "

در این سمینار ویدئویی محمد اقبال سفیر اندونزی در ترکیه نیز گفت: " زمان مناسب برای تحکیم روابط دوجانبه به وجود آمده است و باید از فرصت آن استفاده کنیم. "

 اندونزی طی 5 سال گذشته (دوره ریاست جمهوری آقای جوکووی) در راستای رشد اقتصادی خود همواره به توسعه زیرساخت‌های خود پرداخته است. به‌طوری‌که آمار وزارت مسکن این کشور حاکی از آن است که در این مدت 1500 کیلومتر بزرگراه، 3867 کیلومتر جاده اصلی، 58346 متر پل جدید و 61 مورد منابع ذخیره آب بین سال‌های 2015 لغایت 2019 ساخته‌شده است. براساس گزارش وزارتخانه مذکور اندونزی قصد دارد 2500 کیلومتر بزرگراه، 3000 کیلومتر انواع دیگر جاده‌ها و 60 هزار متر پل و 35000 مترمربع دیگر سایر ابنیه را از سال 2020 تا 2024 احداث نماید.

در حال حاضر اندونزی 223 طرح ملی مهم در حدود 295 میلیارد و 250 میلیون دلار در فهرست اولویت‌دار خود برای ساخت‌وساز دارد که شامل ساخت بندرها، فرودگاه‌های جدید، مناطق ویژه اقتصادی و تجاری، مقاصد گردشگری و ... می‌گردد. این کشور در نظر دارد پایتخت خود را از جاکارتا به شمال کشور در کالیمانتای شرقی منتقل نماید به طوریکه ساخت و ساز آن از سال 2021 آغاز خواهد شد و 466 تریلیون روپیه (تقریباً 33 میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت.

براساس داده‌های هیئت هماهنگی سرمایه‌گذاری اندونزی کل سرمایه‌گذاری ترکیه در اندونزی 24 میلیون و 800 هزار دلار تا سال 2019 است که در ردیف بیست و نهم سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور قرار گرفت. حجم مبادلات تجاری دو کشور نیز در سال 2019 به رقم 1 میلیارد و 600 میلیون دلار بالغ گشت.

 

Source: economic.mfa.ir